De nieuwe kleineondernemersregeling

Hoe gaat de KOR eruitzien?

Er wordt gekeken naar je omzet. Als je minder dan 20.000 euro omzet in een jaar hebt, mag je gebruik maken van de KOR. Je zal dan van tevoren een verzoek moeten doen bij de Fiscus om van de KOR gebruik te maken. Je hoeft dan geen btw-aangiften meer te doen. Als je gebruik maakt van de nieuwe KOR mag je geen btw meer op je facturen vermelden (je hoeft immers ook geen btw-aangiften meer te doen). Je mag echter ook geen btw meer terugvragen op jouw uitgaven.

Is dat gunstig?

Nou eigenlijk niet zo. Het gevolg is dat je inkomsten hetzelfde blijven, maar je kosten hoger. Je winst zal dus lager uitvallen. 

Wie profiteert hiervan?

Dit is vooral voordelig voor de klant. Als jij geen btw meer in rekening brengt, zal je voor hun dus goedkoper worden.

Heeft het voor mij zin om hiervan gebruik te maken?

Als jouw klanten andere ondernemingen zijn die ook de btw mogen verrekenen zal het weinig zin hebben. Zij kunnen immers de door jou in rekening gebrachte btw toch weer terugvragen. Daarbij moet je dus al voor het jaar een inschatting maken of jouw omzet onder de 20.000 blijft en op tijd een verzoek indienen bij de Belastingdienst.

Je moet jouw bedrijf aanmelden voor de nieuwe KOR.

De KOR wordt vanaf 1 januari 2020 alleen afhankelijk van de hoogte van de omzet. Je moet dat uiterlijk op 20 november 2019 melden bij de Belastingdienst met het formulier voor 1 januari 2020.

Zijn jouw klanten voornamelijk particulieren en weet je zeker dat je onder de omzetgrens blijft? Dan kan je natuurlijk wel een stuk aantrekkelijker worden (want goedkoper). Daarnaast hoef je ook geen btw-aangiften meer te doen.

Wat verandert er nog meer?

Tegenwoordig mogen alleen eenmanszaken en vof ’s gebruik maken van de KOR. In de nieuwe regeling mogen ook bv’s en stichtingen hiervan gebruik maken.

Maar geen btw-aangifte meer doen is toch fijn?

Niemand zit te trappelen om iedere drie maanden de administratie te doen, maar het voordeel hiervan is wel dat je boekhouding up to date is. Het risico bestaat dat als je het niet bijhoudt alle bonnen en facturen keurig op een stapeltje liggen en dat dit stapeltje gedurende het jaar steeds hoger wordt. Hierdoor wordt het een steeds grotere stap om dit op orde te brengen voor de jaarlijkse aangifte Inkomstenbelasting. Want ook al maak je gebruik van de nieuwe KOR, je zal jouw cijfers nog steeds moeten aangeven in de aangifte Inkomstenbelasting.