Alle eenmanszaken in Nederland krijgen per 1 januari 2020 een nieuw btw-nummer. De Belastingdienst is op dit moment bezig met het versturen van brieven naar alle eenmanszaken.
Waarom?
Het huidige btw-nummer is gebaseerd op je burgerservicenummer (BSN). Aangezien het verplicht is om je btw-nummer te vermelden op je facturen, website of andere communicatiemiddelen loop je daarmee ook te koop met je BSN. Vanuit privacyoverwegingen is dat natuurlijk niet heel raadzaam.
Vanaf volgend jaar krijgen alle eenmanszaken een btw-nummer dat niet is gekoppeld aan het BSN. Dit nieuwe nummer gaat btw-identificatienummer heten.
Dus mijn oude nummer kan ik vergeten?
Nee, die heb je ook nodig! Voor communicatie met de Belastingdienst gebruik je nog steeds je huidige btw-nummer. Ook de btw-aangifte die je doet is nog op basis van je huidige btw-nummer. Het huidige nummer gaat omzetbelastingnummer heten. Het omzetbelastingnummer ziet er zo uit: 9 cijfers, letter B, 2 cijfers. Bij eenmanszaken zijn de 9 cijfers gelijk aan het burgerservicenummer. Dit is de opbouw van het omzetbelastingnummer: 111234567B01.
Dus vanaf volgend jaar heb ik twee nummers?
Juist, je krijgt een nieuw nummer (btw-identificatienummer) wat je vanaf 2020 op je factuur zet. Je huidige nummer blijft bestaan en gebruik je in de communicatie met de Belastingdienst.
Is er nog iets anders waar ik rekening mee moet houden?
Ja als er partijen zijn die de btw naar jou verleggen, dan moet dat vanaf 2020 naar jouw nieuwe btw-id. Geef dit dus op tijd door aan jouw leveranciers/dienstverleners in het buitenland. Dit zijn bijvoorbeeld Facebook, Google, Adobe etc.
Samenvatting:
Omzetbelastingnummer: Dit gebruik je in communicatie met de Belastingdienst, zoals bijvoorbeeld de btw-aangifte, ICP-aangifte, bezwaarschriften etc.
Btw-id: Dit nummer zet je op je factuur/website/briefpapier. Verder is dit nummer nodig als iemand anders btw naar jou wilt verleggen.
Vragen of hulp nodig?
Maak kontakt nu met administratiekantoor Salaris & Financiële Admin Voland.